دل نوشته‌هاي مامان كيان و كيارش
روز معلم مبارك

امروز روز معلمه، از همينجا به همه دوستاني كه معلمن تبريك ميگم و اميدوارم روز به روز موفقيت بيشتري تو اين راه كسب كنن، چون واقعا شغل مقدسيه و كار هركسي هم نيست.

ديروز با خواهري رفتيم خريد براي مربياي مهد پسرا و هستي، هر دومونم لوازم آرايش گرفتيم، كادو كرديم و قرار شد امروز بچه‌ها اونا رو به مربياشون بدن، بعدا ماجرائي رو كه پيش اومد تو وبلاگ خودشون براتون مينويسم.

زندگي همينجور يكنواخت در حال گذره و ما قدرشو نميدونيم، فقط وقتي درد يا مشكلي برامون پيش مياد ميفهميم كه چقدر كوتاهي كرديم، هفته پيش رفتم جواب آزمايشمو گرفتم و متاسفانه فهميدم علاوه بر تري گليسيريد بالا، متاسفانه قند مخفي خونم هم (كه دوساعت بعد از خوردن صبحانه نمونه‌شو گرفتن) بالاس، دكتر هم كلي منو ترسوند و گفت بايد روزي 5/2 ساعت پياده روي كني و از خوردن هر نوع شيريني حتي خرما، كشمش، بستني، موز و غيره (دقيقا چيزائي كه خودم خيلي بهشون تمايل دارم و تقريبا زياد ميخورم) خودداري كني، خلاصه حسابي منو از زندگي سير كرد. حتي بهم گفت كم مونده انسوليني بشي در حاليكه قند ناشتام 82 بود، بعد از صبحانه شده بود 146 كه تو خود برگه نوشته بود از 140 به بالا زياده. راستي وزنم هم دوباره رسيد به 59 كيلو.

اگه كسي از شما دوستاي خوبم تو اين زمينه تجربه‌اي داره لطفا برام كامنت بذاره تا بدونم دقيقا بايد چكار كنم.

بگذريم

راستي به چند نكته ريز خونه‌داري برخوردم، ديدم بد نيست يه اشاره‌اي بهش بكنم چون فكر ميكنم همه ما يه موقعي واقعا به اين تجربه‌ها نياز داريم:

گرفتن چربی سوپ و آبگوشت و خورشت ها
این کار رو از دو طریق میتونین انجام بدين :
یک راه اینه که چن قطعه یخو توي سوپ یا خورشت بندازين، به محض اینکه غذا رو هم بزنین، ذرات چربی به قطعات یخ میچسبن. قبل از ذوب شدن، قطعات یخ رو بیرون بیارین. نگران نباشین اگه این کار رو به سرعت انجام بدين، غذاتون سرد نميشه.
راه دیگه استفاده از برگ کاهوست. کافیه یک برگ کاهو تو ظرف غذاتون بندازين، اونوقت ميبينين که چطوري چربیها به آن میچسبن .

نگهداري كيك
براي اينكه كيكتون خشك نشه، يه سيبو از وسط نصف كنين و بذارين تو جعبه كيك، يا يه تيكه نون تازه رو بوسيله خلال دندون به قسمت بريده شده كيك وصل كنين، اين روش از خشك و بيات شدن كيك جلوگيري ميكنه.

نگهداري پنير
يه دستمال مرطوب شده با سركه رو روي پنيرتون بپيچين.

نگهداري عسل
عسلو تو ظرف پلاستيكي كوچيك و دردار مخصوص فريزر بريزين تا شكرك نزنه، موقع مصرف تو مدت كوتاهي حالت طبيعيش برميگرده، هروقت هم شكرك زد شيشه يا ظرف رو درون ظرفي محتوي آب جوش قرار بدين.

نگهداري روغن زيتون
براي اينكه ديرتر خراب بشه يه حبه قند داخلش بندازين.

نگهداري پياز
هر وقت پياز رو دو نيم كردين و نيمه ديگه‌شو نياز نداشتين،‌ روش كره يا روغن بمالين،‌ هم تازه ميمونه،‌ هم ميكروب جذب نميكنه و هم اينكه موقع مصرف از همون چربي براي سرخ كردنش استفاده ميكنين.

يه هشدار در مورد مصرف نمك
نمك همه جا هست، از پنيرهاي ورقه‌اي و سبزيجات آب پز كنسرو شده گرفته تا نون و شيريني و ساندويچ.

در واقع حدود 80 درصد سديم دريافتي ما در طول روز از مواد غذائي فرآوري شده و آماده مياد نه از نمكدون..

ميل به مصرف نمك خطرناك و جديه، و خيلي از غذاهائي كه ما مصرف ميكنيم، نمك پنهان دارن. از سس سالاد گرفته تا بيسكوئيت و بطور كلي تمام مواد غذائي كه در طول روز مصرف ميشه مملو از سديمه كه تدريجا بدن ما رو رو به زوال ميبره.

هرقدر مصرف سديم در خانومها بيشتر باشه، مقدار تحليل استخون ران نيز بيشتر ميشه، مقدار مجاز مصرف سديم در بزرگسالان سالم روزانه 2300 ميلي گرم يا يك قاشق چايخوريه.

رژيم غذائي پر نمك خطر ابتلا به سرطان معده رو افزايش ميده و باعث ميشه مايعات در بدن نگه داشته بشن. در نتيجه حجم خون بالا ميره و قلب براي جاري كردن خون در سراسر بدن فشار فراووني رو تحمل ميكنه،‌ به اين ترتيب به مرور زمان رگها ضعيف شده و قلب خسته به سادگي مقدمات بروز سكته و ايست قلبي رو فراهم ميكنه.

 

نتيجه‌گيري اخلاقي اين بحث اينه كه دوستاي گلم تا ميتونين (بقول خانوم دكتري كه پيشش رفتم )ورزشو فراموش نكنين، و تا اونجائيكه ممكنه نمك و قندو از غذاهاتون حذف كنين و مواد غذائي رو بصورت آب‌پز مصرف كنين،‌ البته اين نظر خانوم دكتره بودا وگرنه ميدونم ما ايرانيا كه خيلي هم به شكممون اهميت ميديم عمرا بتونيم همچين رژيمي رو حفظ كنيم.

نميدونم اين مبحث تا چه حد مورد علاقه‌تون واقع شد، ولي ديدم هم بهتره وبلاگ پسرا از نوشته‌هاي خودم جدا بشه و هم اينكه هر وقت يه مطلب جديدي خوندم كه ديدم نوشتنش اينجا بد نيست و يه تجربه جديده، از اشاره كردن بهش خودداري نكنم.

به اميد روزهاي خوش براي شما

پيام هاي ديگران ()        PermaLink        چهارشنبه ۱٢ اردیبهشت ،۱۳۸٦ - بيتا